Så står vi där igen, brännvin eller lastbilar? Det är bara att prioritera, man kan ju inte få allt, utan man måste då och då välja. Likt åsnan mellan hötapparna, fånigt leende: En pall brännvin eller en Volvo FL7 920 (kan givetvis också vara en Scania R113 360).
Och man kan inte tveka för länge för då blir man stående men en fot i luften utan att våga sätta ner den.
När svensken får välja då väljer han brännvin före lastbilar. Kanske inte det mest långsiktiga av beslut, men kom ihåg att värdet på varumärket ”Absolut” räknas som astronomiskt. Men det är ju konstigt att man först skeppar drickat till Danmark och sedan skaffar sig svensken ryggskott när han skall släpa hem spriten igen. Har någon som ansvarar för sjukförsäkringen räknat på det?
Och handen på hjärtat, det handlar kanske inte om att sälja lastbilar i framtiden utan om att kontrollera en transportfunktion. Vem transporterar mest brännvin till vem? Vem som tillverkar lastbilar (eller sprit) betyder inte så mycket. Inte heller vem som äger dem eller hyr dem (lastbilarna inte spriten, syftningsfascister!). Men de som tjänar pengar bara på att det rullar omkring pilsner som är på väg någonstans, de tjänar pengar. Det tickar i Telias nät när vi ringer! Hur konstruerar vi en tjänst som många vill köpa som bara baseras på att en lastbil rullar på en väg på väg till någon med pilsner?
Enligt våra vänner i Bryssel är det dessutom så att är brännvin mat. Med anledning av det kommer Birgitta E att leda en samtalsgrupp vid barens rundade hörn rörande kostens betydelse för hälsan.
Allt detta samtalar vi om på restaurang Bitter i morgon från kl 17.00. Det går också bra att diskutera vädret eller det senaste utvecklingssamtalet med barnens lärare.