Som ni alla vet går popularitet i vågor. Just nu är till exempel Dubbel Trap inte lika populärt som för snart ett år sedan. Detta trots att Sveriges bästa Dubbel Trap-skytt även är sångerska i ett amatördansband, vilket såpa-läge! Vad hör jag, kommer ni inte ihåg vad Dubbel Trap är för något? Dess popularitet falnade nog med den olympiska elden.
Nåväl, ni kommer i alla fall ihåg ”Framtids-Birger”, han med fabriken ni vet. Han är inte särskilt populär ändå, fast ni kommer ihåg honom. Kanske tycker han att det vore bäst om ni inte kom ihåg honom. Så olika det kan vara.
Internet är inte heller särskilt populärt i dessa dagar, inte bland aktieägare och investerare åtminstone. Man har större framgång om man sysslar med att lura folk på pengar och kallar sig bank eller om man lurar på folk erektion och kallar sig för läkemedelsbolag. Svängningarna i världen, den västra alltså, är liksom lite större än vad verkligenheten, den reella alltså, kräver just nu, men journalisternas och analytikernas självuppfyllande profetior måste givetvis uppfyllas.
Det hela handlar ganska mycket om pedagogik. Det är lättare att sälja erektion på burk till en slak man än att övertyga honom om behovet av spetsteknologiska digitala tjänster. Det första behovet är nog lite tydligare i jämförelse med det behov han inte ens vet om att han har. (Fast så slak är tydligen inte den svenske mannen. Men han är sur i magen enligt försäljningsstatistiken rörande Losec och Viagra.)
Vi har alla tydliga behov av att dricka pilsner med varandra. Detta gör vi i morgon fredag på restaurang 1252 från klockan 17.00.