MILJÖSKURK
De nya miljöskurkarna eller kvacksalvare på nya jaktmarker
I alla tider har syniska personer skott sig på andras rädsla och bristande kunskaper. Inom medicinområdet kallas företeelsen kvacksalveri och det finns i Sverige idag viss lagstiftning som reglerar sådan verksamhet.
Nästa område där kunskap är en förutsättning för att inte bli lurad, är miljöområdet. Som svampar växer de upp ur jorden, lycksökarna som skor sig på brister i kunskap och kompetens hos såväl våra kommunala tjänstemän och förtroendevalda, som hos enskilda. Ingen kan idag ange omfattningen av denna lurendrejerimarknad, annat än att förutsättningarna för att den är stor och växande är påtagliga.
Institutionen för Undervattensteknik vid Chalmers Tekniska Högskola genomförde under vintern ett utbildningsprogram för bärgningsdykare. Under examinationsfasen skulle, en till viss del simulerad övning, genomföras på ett vrak i Stockholms skärgård. I samband med detta kom vi i kontakt med ett exempel på vår moderna tids miljöskurk.
Övningens huvudmoment var att skaffa underlag för en tänkt förflyttning av vraket från farleden på billigaste sätt, utan att förorsaka några miljöstörningar. Som en extra övning av mer handgriplig natur skulle vi, om tiden medgav, försöka bärga vrakets propeller. Vi införskaffade alla tillstånd för denna bärgning, inklusive tillstånd att använda sprängämnen för att få loss propellern från vraket. Då vi på tredje dagen av vår övning ankrade på plats kom en polisbåt ut till oss och meddelade att vårt sprängningstillstånd var indraget. Detta hade skett på order av berörd kommuns Hälso och miljöskyddskontor.
Då vi omedelbart kontaktade inspektören sa han att han hade en rapport från ett privat dykeribolag som inspekterat vraket och som lämnat sådana uppgifter till honom, att inget tillstånd för sprängning kunde ges på grund av risken för oljeläckage. Han angav detaljerat har vraket såg ut, var oljetankarna fanns samt hur mycket olja det kunde finnas i dem. Det senare angavs till 35 kubikmeter. Vi bad om och fick namn och telefonnummer till dykeribolaget och dess ansvarige och vi ringde upp verbörande direkt. Då vi presenterade uppgifterna som vi fått från Hälso och miljöskyddkontoret och han fick klart för sig att vi inte bara var dykare, utan även låg på plats vid vraket, tog han tillbaks samtliga uppgifter han lämnat. Han ville inte stå för någon av de uppgifter som lämnats till oss från kommunens Hälso och miljöskyddskontor.
Då vi åter ringde till kommunkontoret, medgav inspektören att dykeribolaget erbjudit sig att ta upp oljan från fartyget för 150 000 kronor. Det var en konfunderad inspektör, som vi då kunde meddela, att fartyget eldades med kol. Det bör tilläggas att inspektören ett par dagar senare ändrade sin historia i syfte att skyla över det faktum att han blivit förd bakom ljuset.
Ett fartyg av denna storlek, 850 ton och 100 meter långt, som drivs med en ångmaskin, har ombord maximalt fem kubikmeter smörjolja och två kubikmeter eldningsolja (till det hjälpmaskin som fanns ombord). En kvalificerad gissning ger vid handen att det vid olyckstillfället fanns ungefär tre till fyra kubikmeter olja ombord.
Ett ytterligare exempel på miljökvacksalveri, damp ner i min brevlåda härom dagen. En folder utformad som en nekrolog med ordet RADON i stora svarta bokstäver över framsidan. Ordet kunde lika gärna ersättas med CANCER, DÖD, AIDS etc.
Om man är okunning om radonproblemet och dess förutsättningar och bara vet att det är just ett problem, blir man mycket illa berörd av en sådan skrift. Man undrar om och hur detta kan påverka ens liv och man frågar sig vad denna skrift kan göra för just mig. Sanningen är att skriften och dess innehåll inte kan göra någonting, mer än att lura dig på pengar.
Rådet i dessa dagar måste alltså vara, och det gäller privatpersoner såväl som kommunala tjänstemän, att om någon erbjuder sig att, mot en smärre ersättning, förbättra er miljö, då är vederbörande med största säkerhet en miljöskurk, vars enda syfte är att lura er på pengar. Dagens miljöproblem är av en sådan dignitet att de inte kan lösas av små brevlådeförtag och vi kan ännu inte köpa oss en bättre miljö.